Welkom!

Wat leuk dat je op mijn blog bent!
Kijk/lees even rond!

kusjes,
Nina

zondag 31 oktober 2010

De eerste proefwerkweek

Stressen, teksten lezen, woordjes stampen, brieven schrijven.. Allemaal handelingen die menig bovenbouwleerling mee moet maken aankomende week. Het is week 44 en dat betekend in 2010 1 ding: proefwerkweek.

Toetsweken zijn nooit een bepalende factor geweest in mijn leven. In de onderbouw van de middelbare school waren dat eigenlijk nog wel de mooiste tijden.. Je ging voor maximaal 3 uurtjes naar school, en de rest van de dag ging je leuke dingen doen. Na het eten keek je even je boek in, want een klein beetje leren was natuurlijk wel nodig. Een tijdje na de week vol vrije tijd en plezier, kreeg je ook nog eens een prima cijferlijst mee naar huis. Alsof school je een cadeautje gaf..

Vorig jaar waren de toetsweken iets anders.. Je had er 4 per jaar inplaats van 1, en ze waren belangrijker. Sommige toetsen telden mee voor je examen, maar schijt! dat was toch zo ver weg. En als ze dan toch meetelden en je zou misschien een minder cijfer halen was er toch geen nood. Je had heel 5 havo om er nog wat moois van te maken.

Nu is voor mijn vriendinnen en mij (en natuurlijk veel meer mensen in dit kikkerlandje) het 5de havojaar aangebroken. En nu móét alles goed gaan. Als je nu iets verprutst, dan heb je nog maar 2 toetsweken om het op te halen.. En stel nou dat je superslecht je centrale examens ingaat? En daar gaat het ook slecht? Dan zak je gewoon... Bij deze gedachtes alleen al krijg ik knikkende knieën en trillende tanden van angst. (ook wel omdat mijn kamer heel koud is, maar daar gaat het niet om).

Leraren maken je bang, en roepen: Als je nu niet deze 29994 woorden voor Duits kent, dan..! Of zoiets: Als je deze §4872037 niet allemaal kan uitleggen ga je het niet halen dit jaar...

Gelukkig is er ook nog een mooie gedachte..
Als ik niet slaag, dan heb ik toch lekker een lange vakantie..
(een heeeeeeeerlijk vooruitzicht)

xxxx
Nina

1 opmerking: